Tijdens de marathon


Programma

Het programma ziet er als volgt uit:

8:00-8:30 uur
Busvervoer vanuit Maastricht naar de start in Rimburg.
10:00 uur
Start marathon alle deelnemers
13:30 uur
Prijsuitreiking
16:00 uur
Finish laatste loper

Voor de Marathon Via Belgica geldt een tijdslimiet van 6 uur wat inhoudt dat deelnemers uiterlijk om 16:00 uur dienen te finishen. Op de route zullen verschillende punten zijn waarop tijdslimieten gelden, deze zullen vooraf aan de deelnemers gecommuniceerd worden.

Startvakken

Op basis van de verwachte finishtijd worden deelnemers ingedeeld in een bepaald startvak.

Startvak A:
< 3.00 uur *
Startvak B:
3.00 - 3.30 uur
Startvak C:
3.30 - 4:15 uur
Startvak D:
4:15 - 6:00 uur

* Voor startvak A dient een marathontijd van 3 uur of minder te zijn gelopen in de laatste 48 maanden voor de wedstrijd. De organisatie behoudt zich het recht om de loper te vragen bewijs hiervoor aan te leveren.

Route en verzorgingsposten

De Marathon Via Belgica start precies op de grens bij Vicus Rimburg (Landgraaf) waar de Via Belgica over de brug over de Worm Nederland binnenkomt. Via het heuvelrijke landschap van Landgraaf en Kerkrade (het hoogste punt van de Via Belgica ligt in Landgraaf) komen we bij het eerste wisselpunt (voor de quattro estafette) ter hoogte van Snowworld Landgraaf.

Na het wisselpunt gaat de marathon verder door het Caumerbeekdal naar de grootste Romeinse stad langs de route: Coriovallum oftewel Heerlen. Coriovallum ontstond op een heuvel tussen de Caumerbeek en de Geleenbeek dus met een klein klimmetje lopen we over het oude Pancratiusplein en langs het Romeins Thermenmuseum langs de Geleenbeek loopt de marathon richting Voerendaal waar de grootste Romeinse villa van Nederland is gevonden naar het tweede wisselpunt (quattro en duo estafette).

Vanaf Voerendaal klim je via de dorpjes Craubeek, Termaar, Koulen en Walem langszaam omhoog tot het Geuldal voor je voeten ligt. Hier stond ooit de Romeinse wachtpost op de Goudsberg met een weergaloos uitzicht over Valkenburg en de Geulvallei. Via de lange afdaling kom je in hartje Valkenburg waar de marathon z’n weg vervolgt via het voetpad langs de Geul. Hoewel het grootste deel van de route verhard is loop je hier een kleine kilometer op het mergel waar Limburg zo bekend om is.

Uiteindelijk kom je in Geulhem waar het laatste wisselpunt (van de quattro estafette) ligt. Bij Geulhem ligt de grootste uitdaging in de route. Via de Geulhemmerweg gaan we omhoog naar Berg en Terblijt. Een echte kuitenbijter van 60 hoogtemeters waarna je getrakteerd wordt op een wijds uitzicht over de Maasvallei en Maastricht. Op de oude Servaasbrug finishen we na exact 42,195 km in het hart van Romeins Maastricht: Mosa Trajectum!

Op dit moment zijn wij druk met de Romeinen in de Senaat in conclaaf over de exacte ligging van de Marathon Via Belgica. Uiteindelijk zullen we hier ook de route op straatniveau bekendmaken.

De gehele route wordt uitgezet en zal duidelijk gemarkeerd worden voor de deelnemers.

Meer details over de route inclusief een overzicht van de verzorgingsposten volgt op een later moment, ruim voor aanvang van de wedstrijd. De verzorgingsposten zijn minimaal voorzien van water voor alle deelnemers die passeren binnen de gestelde tijdslimieten.

 

Vervoer estafette deelnemers naar wisselpunten

Voor de estafette deelnemers is onze busregeling niet van toepassing en zal er op eigen verantwoordelijkheid vervoer van de deelnemers naar start en de wisselpunten geregeld moeten worden. Zorg er dus zelf voor dat de aflossende deelnemers op tijd op de wisselpunten gereed staan voor de loperswissel.

Wij kunnen ons goed voorstellen dat je als estafette- of bedrijventeam gezamelijk bij de start aanwezig wilt zijn om vervolgens met z’n allen je loopmaatje of collega / collega’s te zien starten en aan te moedigen. Er van uitgaande dat de deelnemers geen wereldrecordhouders op de 10 km zijn, is er theoretisch gezien genoeg tijd om je met de auto te verplaatsen naar het wisselpunt voordat de loper arriveert. Ga er echter wel van uit dat de parkeergelegenheid in Rimburg beperkt zal zijn en dat je auto misschien wel op zo’n 15 minuten loopafstand van de start geparkeerd zal zijn. Om het risco op te laat arriveren te voorkomen, kun je overwegen om de 2e loper al eerder bij het eerste wisselpunt af te zetten. De 2e loper kan dan zonder risico en zonder zich te haasten de 1e loper aflossen.

Voor de volgende wisselpunten geldt in principe hetzelfde. Echter de drukte en beperking voor wat parkeerlokatie betreft zoals bij de start zal niet van toepassing zijn bij de wisselpunten daar er vlakbij geparkeerd kan worden. De deelnemers kunnen zich vanaf het eerste wisselpunt dus relatief snel weer verplaatsen naar het volgende wisselpunt. De bij de wisselpunten arriverende lopers kunnen in de auto stappen en doorrijden naar het volgende wisselpunt of rechtstreeks naar de finish. De met de auto gearriveerde deelnemer loopt naar het volgende wisselpunt of naar de finish in het geval van een duo estafetteteam of laatste loper van het quattro-estafetteteam.

Bij een duo-estafetteteam is er meer tijd voor de aflossende deelnemer en kan er na de start direct doorgereden worden naar het halve marathon wisselpunt. Hieronder ter referentie enkele minimale (auto) reistijden tussen de wisselpunten excl. extra tijd voor instappen / uitstappen / parkeren enzovoorts. Looptijd bij start en finish van circa 15 minuten komt er dus nog bij !

  • van Start naar 1e wisselpunt : 14 minuten
  • van 1e wisselpunt naar 2e wisselpunt : 13 minuten
  • van 2e wisselpunt naar 3e wisselpunt : 11 minuten
  • van 3e wisselpunt naar Finish (Q-Park De Griend) : 10 minuten

Houd er dus rekening mee dat de parkeergelegenheid in Maasticht (net als in Rimburg) mogelijk ook relatief ver van de finish ligt. Dus als je “samen en als team wilt finishen” kan dat maar dan raden we aan hier ook rekening mee te houden in je planning !

Samenvattend – en zoals wij het inschatten – komen met name de estafettelopers die 10 km binnen 35 minuten lopen bij de start en finish mogelijk in de knel als er niet strak gepland wordt.

Parkeren wisselpunten

Er zal sowieso plek zijn voor de estafetteteams om te parkeren voor de loperswissel bij elk wisselpunt. Waar precies geparkeerd kan worden zal worden bekend gemaakt zodra de route bekend wordt gemaakt.

EHBO en verkeersregelaars

Bij de start, finish en op de route is medische ondersteuning aanwezig, deze wordt verzorgd door Stichting Sportdokters. Op je startnummer staat het noodnummer van Stichting Sportdokters. Dit kan tijdens de wedstrijd gebeld worden. Bij acute situaties bel je 112.

Om de route en oversteekplaatsen zo veilig mogelijk te maken zijn er voldoende verkeersregelaars aanwezig.

Toeschouwersinformatie

Natuurlijk wil je je door je man of vrouw, kinderen of kleinkinderen, familie of vrienden laten aanmoedigen tijdens jouw romeinse voetrace. In de aanloop naar het evenement wordt al deze informatie bekend gemaakt op de speciale toeschouwersinformatie pagina.

Meer weten?

Veel gestelde vragen

Onze partners en sponsoren